Powiat Rzeszowski

Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie odbywają 4-tygodniowy staż we Włoszech w ramach programu ERASMUS+ PROJEKT NR: 2024-1-PL01-KA121-VET-000231944

W dniu 27 kwietnia 2025 roku grupa 16 uczniów z 5-letniego technikum w Zespole Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dynowie w zawodach: technik informatyk, technik logistyk oraz technik handlowiec pod opieką Pani Magdaleny Wolańskiejnauczycielki języka angielskiego wyruszyła na 4-tygodniowy zagraniczny staż we Włoszech.

Zespół Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie od 20 lat realizuje staże zagraniczne dla uczniów, w ubiegłych latach praktyki zostały zrealizowane w Niemczech (6 staży), w Hiszpanii (Grenada, Walencja, Malaga) oraz w Chorwacji (Split). Tegoroczni praktykanci odbywają swoje praktyki we Włoszech ramach programu Unii Europejskiej ERASMUS+ (prowadzonego i nadzorowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji) projekt nr: 2024-1-PL01-KA121-VET-000231944, a dokładnie w Diano Marina – niewielkim miasteczku, wakacyjnym kurorcie położonym na Riwierze Włoskiej w regionie Liguria w pobliżu granicy z Francją.

Celem praktyk zagranicznych uczniów w ramach projektu Erasmus+ jest zdobycie doświadczenia zawodowego w międzynarodowym środowisku, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz doskonalenie kompetencji językowych. Uczniowie mają okazję poznać nowe metody pracy, inne kultury oraz zwiększyć swoją samodzielność i pewność siebie. Tego typu mobilność wspiera również ich rozwój osobisty i lepsze przygotowanie do wejścia na rynek pracy a także doskonali umiejętności zawodowe zgodnie z najnowocześniejszymi standardami w sektorze usług informatycznych, logistycznych i handlowych.

Praktyka zagraniczna w ramach projektu Erasmus+ daje uczniom szansę na rozwinięcie nie tylko umiejętności zawodowych, ale również osobistych. Uczestnicy mają możliwość nawiązania międzynarodowych kontaktów, które w przyszłości mogą przerodzić się w wartościowe relacje zawodowe lub edukacyjne. Przebywanie w obcym kraju uczy otwartości, tolerancji oraz radzenia sobie w nowych, często wymagających sytuacjach – co sprzyja budowaniu odporności psychicznej i samodzielności.

Uczniowie poznają nowe standardy pracy i organizacji w zagranicznych firmach, co poszerza ich spojrzenie na wybrany zawód oraz pokazuje różnorodność podejść i rozwiązań stosowanych w różnych krajach. Taka praktyka to także doskonała okazja do rozwijania umiejętności miękkich, takich jak komunikacja interpersonalna, praca w zespole, zarządzanie czasem czy rozwiązywanie problemów. Dla wielu uczestników udział w Erasmusie+ staje się inspiracją do dalszego rozwoju, kontynuacji nauki za granicą lub bardziej świadomego planowania własnej ścieżki kariery.

Pierwszego dnia praktyk uczniowie spotkali się z koordynatorką projektu z biura Universal Mobility aby zapoznać się ze swoimi obowiązkami, przepisami BHP oraz sposobami dojścia lub dojazdu do pracy. Podczas stażu uczniowie odbywają praktyki w zakładach pracy związanych z wybranym przez nich kierunkiem kształcenia.

Już tego samego dnia uczniowie wybrali się na spacer po najciekawszych zakątkach miejscowości Diano Marina. Jest to urokliwe miasto nad Morzem Liguryjskim, w którym uczniowie mają okazję nie tylko zdobywać doświadczenie zawodowe, ale też poznawać lokalną kulturę i codzienne życie mieszkańców. Spacerując po centrum, uczniowie odkryli wąskie uliczki z typową włoską zabudową, lokalnymi sklepikami i kawiarenkami, gdzie mogą spróbować tradycyjnych liguryjskich potraw, jak focaccia czy pesto.

Miasteczko słynie z pięknych plaż i promenady wzdłuż wybrzeża – to tam często uczniowie spędzają wolne popołudnia. Uczniowie odwiedzili też lokalne zabytki, jak Oratorio della Santissima Annunziata czy kościół Santi Nazario e Celso, co pozwoliło im lepiej zrozumieć historię regionu.

Często organizowane są wspólne wycieczki na okoliczne wzgórza lub do pobliskiego miasteczka Cervo, znanego z malowniczego położenia i zabytkowej starówki. Dla wielu uczniów to pierwsza okazja do zetknięcia się z włoską codziennością – spokojnym trybem życia, serdecznością mieszkańców i pięknem śródziemnomorskiego krajobrazu. Takie doświadczenia pozostają w pamięci na długo i stanowią ważny element całego wyjazdu.

Podczas praktyk realizowanych we Włoszech uczniowie mają możliwość nie tylko zweryfikować i poszerzyć swoją wiedzę zawodową, ale również wykorzystać w praktyce umiejętności językowe oraz doskonalić kompetencje komunikacyjne. Uczestnicząc w codziennym życiu lokalnej społeczności, uczniowie uczą się funkcjonowania w środowisku wielokulturowym i wielojęzycznym. Lepiej rozumieją, jak kształtuje się europejskie społeczeństwo obywatelskie i jak aktywnie w nim uczestniczyć.

W trakcie realizacji projektu często stają przed koniecznością podejmowania samodzielnych decyzji oraz radzenia sobie w nowych, niekiedy trudnych sytuacjach. Biorą odpowiedzialność za swoje działania i uczą się, że każde podjęte działanie niesie za sobą określone skutki. To doświadczenie pomaga im zrozumieć wagę świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji. Taka nauka ma ogromną wartość i z pewnością znajduje zastosowanie również w innych obszarach życia – zarówno zawodowego, jak i osobistego.

Celem praktyk jest nie tylko nauka ale również poznanie kultury Włoch. W drugą sobotę po przylocie uczniowie odbyli wycieczkę do malowniczego San Remo – jednego z najsłynniejszych kurortów na Riwierze Liguryjskiej. Miasto od razu zrobiło na nich duże wrażenie swoim eleganckim charakterem, zadbaną architekturą oraz atmosferą pełną historii i kultury.

Jednym z punktów programu była wizyta przy słynnym Kasynie w San Remo – jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych kasyn we Włoszech. Uczniowie poznali jego historię i dowiedzieli się, jak ważną rolę odgrywało to miejsce w życiu towarzyskim i kulturalnym miasta, zwłaszcza w XX wieku. Mieli okazję zobaczyć fasadę budynku w stylu belle époque, który jest symbolem luksusu i bogatej przeszłości San Remo.

Kolejnym ważnym przystankiem był Teatro Ariston, czyli słynny teatr, w którym co roku odbywa się Festiwal Piosenki Włoskiej w San Remo – jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w kraju. Uczniowie mieli możliwość zobaczyć to miejsce z bliska, poznać jego znaczenie dla włoskiej kultury oraz dowiedzieć się więcej o historii festiwalu, który był inspiracją dla powstania Eurowizji.

Po części edukacyjnej uczniowie mieli czas wolny na spacer po nadmorskiej promenadzie i urokliwych uliczkach starego miasta. Wyjazd do San Remo był nie tylko okazją do poznania nowych miejsc, ale też inspirującym doświadczeniem, które pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć włoską kulturę, muzykę i historię. Projekt staje się doskonałą okazją do poszerzania wiedzy i rozwijania umiejętności związanych ze słownictwem branżowym, charakterystycznym dla wybranego zawodu. Uczniowie mają również możliwość doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych w języku angielskim. Podczas wyjazdu wielokrotnie posługują się tym językiem – zarówno w miejscu odbywania praktyk, jak i w codziennych sytuacjach, na przykład w restauracjach czy sklepach. Dzięki temu zyskują większą swobodę w porozumiewaniu się, a także pokonują wcześniejsze bariery związane z mówieniem po angielsku. Użycie języka w naturalnych, realnych kontekstach znacząco wpływa na ich pewność siebie i płynność wypowiedzi. Korzystając z okazji nauczyli się również kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim, przydatnych podczas komunikowania się z rodowitymi Włochami.

W najbliższych dniach uczniowie, już pod opieką Pani Agaty Krupy, nauczycielki języka niemieckiego w Zespole Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie wybiorą się na kolejną wycieczkę, tym razem do Księstwa Monako. Nie omieszkamy podzielić się wrażeniami z tej z pewnością niezwykle ciekawej wyprawy.

Inf. i fot.: ZSZ w Dynowie

Exit mobile version