W środę (05 października 2016 r.) odbyła się sesja zwyczajna Rady Powiatu Rzeszowskiego. Podczas obrad podjęto uchwałę w sprawie podjęcia zobowiązania na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania "Budowa pawilonu Dla Domu Pomocy Społecznej w Górnie". Zapraszamy do zapoznania się z pełną relacją z niedawnego uroczystego otwarcia nowego budynku Domu Pomocy Społecznej w Górnie:
https://www.powiat.rzeszow.pl/aktualnosci/nowy-budynek-dps-w-gornie,art207/
Na sesji obecny był również Pan Bartosz Magoń – przedstawiciel Agencji Nieruchomości Rolnych (Oddział terenowy w Rzeszowie), którego obszerne sprawozdanie z działalności agencji wzbudziło poruszenie i zainteresowanie wśród Radnych.
Nowe zasady obrotu nieruchomościami rolnymi
po 30 kwietnia 2016r.
Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego (UKUR) określa zasady obrotu wszystkich nieruchomości rolnych w rozumieniu Kodeksu Cywilnego z wyłączeniem nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne.
Przepisy ustawy (UKUR) dotyczące nabycia nieruchomości rolnej stosuje się odpowiednio do nabycia:
1) gospodarstwa rolnego;
2) użytkowania wieczystego nieruchomości rolnej albo udziału lub części udziału w użytkowaniu wieczystym nieruchomości rolnej;
3) udziału lub części udziału we współwłasności nieruchomości rolnej.
Do zbycia spadku lub części spadku lub udziału w spadku obejmującym gospodarstwo rolne lub nieruchomość rolną, stosuje się przepisy ustawy UKUR dotyczące zbycia nieruchomości rolnej.
UKUR nie stosuje się do :
-
Nieruchomości nierolnych: w rozumieniu kodeksu cywilnego oraz wg. Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy.
-
Do transakcji zbycia nieruchomości pomiędzy osobami bliskimi (zstępny, wstępny, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, małżonek, osoby przysposabiające, osoby przysposobione).
-
Nieruchomości rolnych – o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha, będących drogami wewnętrznymi oraz nabycia udziałów lub ich części w takich nieruchomościach.
-
Gruntów rolnych zabudowanych do 0,50 ha, które w dniu wejścia w życie ustawy zajęte są pod budynki nie wykorzystywane do produkcji rolniczej.
-
Nieruchomości rolnych, które w dniu wejścia w życie ustawy, w ostatecznych decyzjach o warunki przeznaczone są na cele inne niż rolne.
-
Nieruchomości Zasobu – którymi ANR gospodaruje na podstawie ustawy z dnia 19-10-1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Nabywcą nieruchomości rolnych może być:
-
Rolnik indywidualny (wyłącznie), nabywający nieruchomości rolne do pow. 300 ha UR wraz z posiadanymi w gospodarstwie rodzinnym, (rolnikiem jeden z małżonków)
-
Osoba bliska zbywcy,
-
Jednostka samorządu terytorialnego
-
Skarb Państwa lub w jego imieniu ANR
-
Osoby prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;”
-
Parki narodowe – zakup na cele związane z ochroną przyrody
-
W wyniku dziedziczenia oraz zapisu windykacyjnego (testament);
-
Na podstawie art. 151 lub art. 231 Kodeksu cywilnego (poprzez zabudowę);
-
W toku postępowania restrukturyzacyjnego w ramach postępowania sanacyjnego.
Nabycie nieruchomości rolnej przez inne podmioty oraz w innych przypadkach
Możliwe za zgodą Prezesa ANR w drodze decyzji wydanej na wniosek:
1. zbywcy, jeżeli:
-
wykaże on, że nie było możliwości nabycia nieruchomości rolnej przez podmioty, które mogą kupić bez zgody (rolnik, bliscy, samorząd, Skarb Państwa, itd…).
-
nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej,
-
w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych;
2. osoby fizycznej zamierzającej utworzyć gospodarstwo rodzinne, która:
-
posiada kwalifikacje rolnicze, albo której pod warunkiem uzupełniania kwalifikacji przyznano pomoc PROW 2007-2013 i PROW 2014-2020.
-
daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej,
-
zobowiąże się do zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.
Obowiązki nabywcy nieruchomości rolnych – ograniczenia w zbywaniu.
-
Nabywca nieruchomości rolnej jest zobowiązany prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna, przez okres co najmniej 10 lat od dnia nabycia przez niego tej nieruchomości, a w przypadku osoby fizycznej prowadzić to gospodarstwo osobiście.
-
W okresie 10 lat od dnia nabycia, nabyta nieruchomość nie może być zbyta ani oddana w posiadanie (wydzierżawiona, użyczona) innym podmiotom.
-
Osoba fizyczna, która otrzymała decyzję ANR- (zgodę na nabycie) dodatkowo zobowiązana jest zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości rolnej na terenie gminy, na obszarze której położona jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rolnego.
-
Sąd na wniosek nabywcy nieruchomości rolnej zezwoli na zbycie nieruchomości, przed upływem okresu 10 lat od dnia przeniesienia własności tej nieruchomości, jeżeli konieczność jej dokonania wynika z przyczyn losowych, niezależnych od nabywcy.
-
Ograniczeń i zapisów powyższych oraz limitu powierzchni do 300 ha UR nie stosuje się do nabycia nieruchomości rolnej przez: (osoby bliskie, samorządy, Skarb Państwa, osoby prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego i innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;”; nabytych w wyniku dziedziczenia, zapisu windykacyjnego, nabytych poprzez zabudowę na podstawie art. 151 lub art. 231 Kodeksu cywilnego).
Podczas sesji podjęto również uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania na zadanie inwestycyjne pn.: Przebudowa drogi powiatowej Nr 1472E Piątkowa-Futoma-Ulanica-Dynów w km 0+000 do 5+200. Więcej informacji na temat tej inwestycji pod adresem:
Podczas posiedzenia Komisji ds. Strategii Rozwoju Powiatu Rzeszowskiego poprzedzającej środową sesję została również przedstawiona informacja dotycząca realizacji Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Rzeszowskiego:
Strategia Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Rzeszowskiego do roku 2015 została przyjęta uchwałą Nr XXXV/299/06 Rady Powiatu w Rzeszowie z dnia 25.10.2006r.
W dniu 18.12.2015r. Uchwałą Nr XIV/136/15 przedłużono okres obowiązywania Strategii do końca 2016 roku.
Strategia obejmuje cele i kierunki działania zidentyfikowane i zhierarchizowane w pięciu obszarach życia społeczno – gospodarczego Powiatu Rzeszowskiego tj.
- Gospodarka
- Infrastruktura
- Obszary wiejskie
- Ochrona środowiska
- Obszar społeczny.
Zidentyfikowane i zhierarchizowane cele stały się podstawą do określenia wariantu rozwoju Powiatu. Wariant rozwoju społeczno – gospodarczego Powiatu Rzeszowskiego dzielący się na dwa cele strategiczne, cztery priorytety oraz osiem celów niezbędnych przedstawiał się następująco:
Cele strategiczne:
- Budować i modernizować infrastrukturę drogową wraz z jej najbliższym otoczeniem
- Podjąć działania w kierunku uzbrojenia terenów pod potrzeby rozwoju przedsiębiorczości i działać na rzecz tworzenia warunków do rozwoju stref aktywności gospodarczej
Priorytety:
- Podjąć działania w kierunku restauracji i rewitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego wraz z systemem ich zabezpieczeń
- Stworzyć warunki do budowy i modernizacji infrastruktury opieki społecznej
- Budować i modernizować infrastrukturę obiektów oświatowych
- Podjąć działania w kierunku poprawy infrastruktury ochrony zdrowia
Cele niezbędne
- Tworzyć sprawy system promocji Powiatu, kreowania liderów jego rozwoju i produktów lokalnych
- Tworzyć warunki do równomiernego rozwoju Powiatu wspierając inicjatywy samorządowe
- Wspierać tworzenie sprawnego systemu oczyszczania ścieków
- Wspierać rozwój różnych form edukacji na terenach wiejskich
- Podjąć działania w kierunku rozbudowy infrastruktury umożliwiającej zwiększenie dostępu do usług internetowych
- Aktywnie uczestniczyć w projektach na rzecz podtrzymywania tradycji regionalnych – wzorców kulturowych, integracji i podtrzymywania tożsamości lokalnej
- Podjąć działania na rzecz różnych form aktywizacji zawodowej oraz badać i aktualizować potrzeby regionalnego rynku pracy (w tym dla niepełnosprawnych)
- Podjąć działania na rzecz wsparcia rodzin patologicznych, zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją.
Cele założone w Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Rzeszowskiego zostały osiągnięte zgodnie z założeniami. Największa ilość środków została przeznaczona na realizację dwóch celów strategicznych tj. na budowanie i modernizowanie infrastruktury drogowej wraz z jej najbliższym otoczeniem oraz na podejmowanie działań w kierunku uzbrojenia terenów pod potrzeby rozwoju przedsiębiorczości i działań na rzecz tworzenia warunków do rozwoju stref aktywności gospodarczej.
Na zadania związane z infrastrukturą drogową przeznaczono 153 952 011,92zł, z czego kwota 82 236 897,17zł pochodziła ze środków zewnętrznych. Natomiast na działanie dotyczące uzbrojenia terenów inwestycyjnych 78 000 000,00 zł, 53 207 038,00 zł to kwota otrzymanego dofinansowania w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013.
W obszarze infrastruktura priorytetami dla Powiatu były zadania dotyczące budowy i infrastruktury obiektów oświatowych, służby zdrowia i opieki społecznej. Na ważniejsze działania poniesiono wydatki w kwocie 65 509 073,63 zł. Inwestycje w tych obszarach związane były głównie z wybudowaniem nowej infrastruktury dla placówek: SP ZZOZ w Górnie, DPS w Górnie, Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego Mrowli, LO w Dynowie, SP ZOZ nr 2 w Rzeszowie, Zespołu Szkół Techniczno – Weterynaryjnych w Trzcianie. Pozostałe wydatki to modernizacje, doposażanie placówek oraz przystosowanie obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Niemniej ważnym priorytetem dla Powiatu była realizacja inwestycji w kierunku restauracji i rewitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego wraz z system zabezpieczeń. Na główne zadania w tym obszarze wydano 4 241 954,46 zł.
Dużą część wszystkich zadań udało się zrealizować dzięki środkom unijnym jakie zapewniła Perspektywa finansowa 2007 – 2013. Przyśpieszyła ona realizację przedsięwzięć, które były odkładane w czasie ze względu na brak środków w budżecie Powiatu.
Biorąc pod uwagę kompetencje jakie określa ustawa o samorządzie powiatowym najważniejszą rolę w celach niezbędnych wybranego Wariantu Rozwoju Powiatu Rzeszowskiego przypisano 2 kierunkom działań tj. podejmowaniu działań na rzecz różnych form aktywizacji zawodowej oraz badaniu i aktualizowaniu potrzeb regionalnego rynku pracy, a także tworzeniu sprawnego systemu promocji Powiatu, kreowaniu liderów jego rozwoju i produktów lokalnych.
Działania mające na celu aktywizację zawodową prowadzone były głównie przez Powiatowy Urząd Pracy w Rzeszowie i obejmowały swym zakresem różnego rodzaju kursy, szkolenia (m.in. z prowadzenia własnej działalności gospodarczej) oraz staże, których efektem finalnym miało być zwiększenie zatrudnienia wśród osób pozostających bez pracy. Powiatowy Urząd Pracy w Rzeszowie aktywnie pozyskiwał środki na realizację ww. działań bo aż 109 621 468,30 zł z łącznej kwoty 112 784 646,52 zł pochodziło z zewnętrznych źródeł finansowania.
Promocja Powiatu to działania związane z nawiązywaniem współpracy z innym samorządami celem wspólnej promocji walorów turystycznych, produktów regionalnych i ekologicznych. Powiat Rzeszowski uczestniczył także w licznych imprezach organizowanych na terenie województwa, często sprawując nad nimi honorowy patronat.
Wyznaczone w wariancie rozwoju cele i przypisane im kierunki działania leżą w kompetencjach wielu instytucji. Samorząd Powiatu Rzeszowskiego realizuje te działania, które wynikają z kompetencji określonych ustawą o samorządzie powiatowym. Pozostałe działania ujęte w wariancie rozwoju pozwoliły wpisać się w Strategię innym podmiotom zlokalizowanym na terenie powiatu.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowej Strategii dla Powiatu Rzeszowskiego. Dokument Strategii będzie zgodny z aktualnie obowiązującym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podkarpackiego. Cele i kierunki działań Powiatu Rzeszowskiego będą spójne i zgodne z założeniami zawartymi zarówno w Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020 jak i programach unijnych Nowej Perspektywy finansowej 2014 – 2020.