W Powiecie Rzeszowskim odbyła się Konferencja Inauguracyjna poświęcona tworzeniu inkluzyjnego środowiska edukacyjnego według modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach ogólnopolskiego programu rozwijania edukacji włączającej, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji, którego celem jest wspieranie samorządów w budowaniu nowoczesnego, dostępnego i zintegrowanego systemu wsparcia ucznia i szkoły. Projekt obejmuje 5 szkół, w tym 3 z powiatu rzeszowskiego- jest to Liceum Ogólnokształcące w Dynowie, Technikum w Trzcianie oraz Szkoła Branżowa I stopnia w Sokołowie Małopolskim.
Konferencję otworzył wicestarosta Powiatu Rzeszowskiego, Jerzy Bednarz, podkreślając znaczenie rozwijania edukacji włączającej oraz rosnącej roli Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w regionie. Następnie Elżbieta Świder – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Kornela Makuszyńskiego w Mrowli zaprezentowała działalność SCWEW w Mrowli, wskazując na jego znaczenie w podnoszeniu jakości pracy szkół i przedszkoli poprzez oferowanie specjalistycznego wsparcia, konsultacji, szkoleń oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych.
W trakcie wystąpień ekspertów poruszono najistotniejsze zagadnienia związane z edukacją włączającą. Omówiono m.in.:
rolę Ośrodka Rozwoju Edukacji w budowaniu systemu edukacji włączającej i wspieraniu lokalnych SCWEW,
założenia modelu funkcjonowania SCWEW, obejmującego kompleksowe wsparcie ucznia, rodziny, nauczycieli oraz środowiska szkolnego,
doświadczenia rodziców dzieci w spektrum autyzmu, zwracające uwagę na realne potrzeby rodzin i konieczność ich systemowego wsparcia,
znaczenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w organizowaniu efektywnej pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Konferencja stała się przestrzenią wymiany wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk w środowisku edukacyjnym Powiatu Rzeszowskiego.
Uczestnicy podkreślali, że współpraca między szkołami, specjalistami, rodzicami i instytucjami jest kluczowa dla budowania edukacji, która odpowiada na potrzeby każdego ucznia.
Wydarzenie zakończyło się wspólną dyskusją oraz podsumowaniem najważniejszych wniosków, wskazujących na konieczność dalszego rozwijania działań sprzyjających edukacji inkluzyjnej w powiecie.
Fot.: Klaudia Krupa / Powiat Rzeszowski











































