Tak Powiat Rzeszowski wykorzystywał środki unijne na inwestycje drogowe

Tak Powiat Rzeszowski wykorzystywał środki unijne na inwestycje drogowe

Ponad 70 milionów złotych dofinansowania na budowy i rozbudowy dróg otrzymał dotychczas z unijnych funduszy Powiat Rzeszowski. Dzięki temu udało się zrealizować prowadzone przez Zarząd Dróg Powiatowych w Rzeszowie inwestycje o łącznej wartości ponad 137 milionów złotych.

Z funduszy unijnych Powiat Rzeszowski korzystał jeszcze w okresie przed wstąpieniem Polski w 2004 roku do Unii Europejskiej. W latach 2003-2006 powiatowy samorząd korzystał ze środków przedakcesyjnego programu SAPARD, wspierającego kraje oczekujące na członkostwo w UE. Z tego źródła powiat otrzymał wówczas ponad 1,4 miliona złotych, które zostały wykorzystane na modernizację i przebudowę odcinków dróg powiatowych Markowizna-Wólka Sokołowska, Błażowa-Harta oraz Czarna Sędziszowska-Bratkowice-Miłocin (łączna wartość inwestycji wraz z wkładem własnym Powiatu Rzeszowskiego wyniosła ponad 3,1 mln złotych).

Z każdym rokiem rosła wartość unijnego wsparcia napływającego do Powiatu Rzeszowskiego w ramach kolejnych programów. W latach 2005-2006 samorząd otrzymał dofinansowanie w kwocie ponad 12 milionów złotych z funduszy Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przeznaczonego na realizację polityki regionalnej Polski w pierwszym okresie jej członkostwa w Unii Europejskiej. Dzięki środkom ZPORR przebudowane zostały odcinki dróg powiatowych Budziwój-Hermanowa, Terliczka-Strażów oraz Trzciana-Nosówka-Zwięczyca. W tym przypadku całkowita wartość inwestycji wyniosła ponad 16 mln złotych.

W 2007 roku ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ponad 800 tysięcy złotych przy wartości 1,7 mln zł) przebudowane zostały drogi powiatowe na odcinkach Babica-Lubenia-Błażowa oraz Nowy Kamień-Łętownia-Nowa Sarzyna. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Powiat Rzeszowski otrzymał prawie 20 milionów złotych dofinansowania (przy wkładzie własnym ok. 8,8 mln złotych). Z tych środków przebudowano drogi na odcinkach Wólka Łętowska-Górno, Lubenia-Siedliska-Tyczyn, Babica-Lubenia-Błażowa, Łubno-Kazimierówka-Dynów oraz odbudowano siedem odcinków dróg powiatowych w obrębie Rzeszowa, zniszczonych przez powódź w 2010 roku.

Dzięki środkom z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2,75 mln zł dofinansowania i 1,5 mln zł wkładu własnego) przebudowano drogę powiatową Piątkowa-Futoma-Ulanica-Dynów, zaś ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego (9,3 mln zł dofinansowania i prawie 1,8 mln zł wkładu własnego) rozbudowana została droga powiatowa Kamień-Łowisko-Wola Zarczycka.

Niewątpliwie największymi inwestycjami drogowymi w dotychczasowej historii Powiatu Rzeszowskiego, na które otrzymano rekordowe wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 był I etap rozbudowy łącznika autostrady A-4 na odcinku od granic Rzeszowa do węzła „Rzeszów Północ” oraz budowa łącznika drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Rzeszów-Południe do drogi krajowej nr 19. Pierwsza z inwestycji kosztowała 44,5 mln złotych przy dofinansowaniu 14,8 mln zł, zaś druga niemal 30 mln złotych przy dofinansowaniu w kwocie również ok. 14,8 mln zł. Obydwie, niezwykle potrzebne regionowi inwestycje, ukończone zostały w sierpniu 2023 roku.

s