W dniach 04 -29 lipca 2022 roku grupa 15 uczniów z 4-letniego oraz 5-letniego technikum w Zespole Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dynowie w zawodach: technik informatyk, technik logistyk, technik handlowiec oraz technik pojazdów samochodowych pod opieką Pani Magdaleny Wolańskiej – nauczycielki języka angielskiego odbyła 4-tygodniowy zagraniczny staż w Hiszpanii. Staż „Szkoła fachowych kompetencji zawodowych” wniosek numer: 2020-1-PL01-KA102-078467, jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”. W poprzednim roku, tj. w sierpniu 2021 roku odbył się wyjazd I grupy 15 uczniów do Granady, natomiast w tym roku miejscem praktyk uczniów było miasto Walencja. Partnerem ze strony hiszpańskiej była firma „Universal Mobility”, która przygotowała dla naszych uczniów miejsca praktyk oraz ciekawy program kulturowy. Projekt jest w 100% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i dofinansowanie dla obu wyjazdów razem wynosi: 337 007,82 PLN.
Głównym celem projektu jest rozwój kluczowych kompetencji zawodowych i językowych, dzięki którym uczniowie zwiększą swoje możliwości zdobycia zatrudnienia po zakończeniu edukacji. Po zakończeniu praktyk uczestnicy projektu otrzymują certyfikaty z potwierdzeniem zdobytych umiejętności, dokument Europass Mobilność oraz certyfikaty ukończenia kursów przygotowawczych w Polsce wystawione przez realizatora zajęć. Młodzież uczestnicząca w tego typu praktykach zagranicznych otrzymuje nie tylko cenne certyfikaty, ale jest bogatsza o unikalne umiejętności i doświadczenia zawodowe oraz kompetencje społeczne, co zapewni jej po ukończeniu szkoły lepszą pozycję na rynku pracy. Dzięki programowi Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą oraz podwyższać swoje umiejętności językowe. Tego rodzaju doświadczenie ma im ułatwić przejście z etapu nauki do zatrudnienia
Pierwszego dnia praktyk uczniowie wraz z opiekunami udali się do miejsc odbywania praktyk i zapoznali się ze swoimi obowiązkami, przepisami BHP oraz sposobami dojazdu do pracy. Tradycyjnie otrzymali plecaki, identyfikatory oraz karty transportowe, niezbędne do poruszania się po mieście komunikacją publiczną. Podczas stażu uczniowie odbywali praktyki w zakładach pracy związanych z wybranym przez nich kierunkiem kształcenia.
Praktyka zawodowa w Hiszpanii pozwoliła uczniom poznać europejski rynek pracy w dziedzinach, w których się szkolą. Codzienna praca pod okiem hiszpańskich pracodawców umożliwiła uczniom zdobycie nowego, niezwykle cennego doświadczenia, umiejętności i kompetencji. Ponadto, dzięki pracy z ludźmi z innych kultur poszerzyli swoje horyzonty, dzięki czemu będą w przyszłości bardziej otwarci i tolerancyjni w stosunku do innych. Podczas odbywania praktyk uczniowie musieli stawić czoła wielu nowym, zaskakującym i czasem trudnym sytuacjom, dzięki czemu mogli kształtować swoją asertywność oraz wykazać się pomysłowością, kreatywnością, wyjść z tzw. „strefy komfortu”. Niewątpliwie, pokonywanie trudności umocniło w nich pewność siebie i wiarę we własne siły i możliwości. Każdy dzień stażu stawiał nowe wyzwania, których podejmowanie uczyło samodzielności, zaradności i odporności na stres. Takich rzeczy nie można nauczyć się z książek a jedynie poprzez kontakt i współpracę z innymi ludźmi.
Pobyt w Hiszpanii to nie tylko praktyki, ale również spacery, kąpiele w morzu, wycieczki i lekcje hiszpańskiego w biurze Universal Mobility. W pierwszy weekend po przyjeździe grupa została oprowadzona po najciekawszych zabytkach Walencji. Pierwszym przystankiem była Plaza del Torros – arena walki byków zbudowana w latach 1850-1859 w stylu neoklasycystycznym, inspirowanym rzymską architekturą cywilną jak Koloseum w Rzymie czy Arena w Nimes. Autorem projektu był walencki architekt Sebastián Monleón y Estellés. Struktura budowli składa się z 48-bocznego wielokąta z 384 łukami wewnętrznymi. Kolejnym przystankiem był Mercado Central czyli prawdziwe królestwo kolorów, smaków i aromatów śródziemnomorskiej gastronomii. Mercado Central to jeden z najstarszych rynków w Europie, a jego budowa trwała 10 lat. Oficjalnego otwarcia dokonano w 1928 roku i do chwili obecnej ogromny wybór lokalnych produktów, warzyw, owoców, świeżych ryb i owoców morza, serów, najlepszych gatunków iberyjskiej szynki oraz przypraw sprawia, że miejsce jest zawsze pełne miejscowych jak i turystów poszukujących lokalnych smaków i zapachów. Na liście zwiedzanych obiektów nie mogło również zabraknąć budynku „Giełdy Jedwabiu” wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO – Lonja de la Seda. Jego imponująca jak na charakter cywilny architektura jest odzwierciedleniem rozkwitu miasta, które pod koniec średniowiecza stało się jednym z najważniejszych ośrodków handlu morskiego w Europie. Ostatnim przystankiem na mapie zwiedzanych obiektów były bliźniacze wieże Torres de Serranos, zbudowane w latach 1392-1398. Pełniły one funkcję strażniczą i obronną miasta, jak również reprezentacyjną, przy której uroczyście witano powracających do miasta królów i przybywających do miasta oficjeli. Pod koniec XVI wieku w wieży mieściło się więzienie a obecnie wieże Torres de Serranos udostępniane są turystom, skąd można podziwiać panoramę miasta.
Niezapomnianych wrażeń dostarczyły uczniom wizyty w Oceanarium oraz Bioparcu w Walencji. Oceanarium jest największym tego typu kompleksem w Europie. Znajdują się tam miliony litrów wody, w których mieszkają tysiące zwierząt morskich z całego świata. Wewnątrz oceanarium znajduje się kilkanaście odrębnych stref i budynków, które odtwarzają wszystkie najważniejsze ekosystemy na świecie. Wśród tych najciekawszych można wymienić Morze Śródziemne, Morze Czerwone, Antarktydę i Arktykę. Każdy z prezentowanych ekosystemów to ogromne bogactwo roślin i zwierząt. Wśród tych ostatnich odwiedzający mają okazję zobaczyć mnóstwo gatunków ryb, żółwie, lwy morskie, meduzy, krokodyle, pingwiny, krokodyle, flamingi. W największym zbiorniku o pojemności 7 milionów litrów wody żyją mieszkańcy Oceanu Atlantyckiego. Uwagę przykuwają krążące tu rekiny. Można przyjrzeć im się z bardzo bliska, ponieważ przez tę część akwarium przebiega podwodny szklany tunel. Na ogromną zasługę zasługuje również delfinarium, gdzie można podziwiać wspaniałe choreografie wykonywane przez delfiny oraz ich opiekunów.
Bioparc natomiast to ogromnej wielkości ogród zoologiczny odtwarzający naturalne ekosystemy występujące w Afryce. To co wyróżnia Bioparc na tle innych ogrodów zoologicznych to ogromna różnorodność gatunków zwierząt – antylopy, strusie, żyrafy, zebry, słonie, hipopotamy, goryle i dużo, dużo więcej. Łącznie mieszka tu ponad 3000 zwierząt. Oprócz zwiedzania parku i przypatrywaniu się różnym gatunkom zwierząt czeka tam wiele innych atrakcji jak pokazy ptaków i ssaków, pokazy karmienia szympansów, goryli i słoni oraz kino wyświetlające film dokumentalny na temat parku.
W drugą niedzielę pobytu uczniowie mogli wyjechać poza granice Walencji i zwiedzić kawałek innej Hiszpanii. Wraz z opiekunami udali się do miasta Sagunto oraz Montanejos. Sagunto może pochwalić się historią sięgającą około 2500 lat oraz wspaniałymi zabytkami, wśród których do najważniejszych należą Zamek Sagunto oraz pozostałości rzymskich budowli. Zamek znajduje się w miejscu najwcześniejszej osady iberyjskiej a z jego murów, widocznych już z daleka, roztacza się piękna panorama okolicy. W Montanejos, niewielkiej okolicy oddalonej od Walencji o 90 kilometrów, uczniowie mieli okazję się zrelaksować oraz zażyć orzeźwiającej kąpieli w wodach termalnych nad rzeką Mijares, mającą temperaturę 25 stopni Celcjusza.
Uczniowie w czasie wolnym od praktyk również samodzielnie odkrywali uroki Walencji. Udali się m.in. do kompleksu obiektów kulturalno-rozrywkowych Ciudad de las Artes y las Ciencias, zwanych przez mieszkańców miasta „dzielnicą przyszłości” jak również na oficjalny stadion Valencii CF Estadio Mestalla.
Na koniec pobytu uczniowie zostali zaproszeni do restauracji na pożegnalny lunch, w czasie którego wręczono im certyfikat odbycia praktyk, certyfikat w uznaniu za zdobyte doświadczenie i kompetencje oraz certyfikat ukończenia kursu języka hiszpańskiego.
Cztery tygodnie minęły nieubłaganie. Pozostały piękne zdjęcia oraz niezapomniane wspomnienia.